علائم خرابی کاتالیزور
وقتی کاتالیزور مشکل پیدا میکند، علائم و نشانههایی بروز میدهد که با تشخیص بهموقع آن میتوانید از مشکلات دیگر جلوگیری کنید. برخی از علائم خرابی کاتالیست عبارتاند از:
۱. روشنشدن چراغ چک موتور
اگر سیستم رایانه اتومبیل هر گونه خطایی را در موتور تشخیص دهد، چراغ چک موتور را روشن میکند و مشکل را به شما اطلاع میدهد. ازآنجاکه مشکلات زیادی باعث روشنشدن چراغ چک میشوند برای اینکه بفهمید مشکل از کاتالیست است باید از اسکنر استفاده کنید و کد مربوط به آن را بخوانید.
۲. افتکردن قدرت ماشین
اگر کاتالیزور خودرو درست کار نکند، اتومبیل ممکن است دچار تکانها و لرزش ناگهانی شود و به آن اندازه که باید، کشش نداشته باشد. دلیلش این است که توان مبدل کاهش یافته است و بهدلیل تخریبشدن و داغشدن سلولها و نیز مسدودشدن راه عبور گازهای اگزوز، موتور نمیتواند بهخوبی تنفس کند. در نتیجه ماشین قدرت کافی ندارد و این را بهخوبی حس خواهید کرد.
۳. شنیدن صداهای غیرطبیعی از زیر ماشین
اگر در دور موتور بالا یا هنگام استارت زدن صدای ضربه میشنوید، به کاتالیست شک کنید. این زمانی اتفاق میافتد که سلولهای سرامیکی تجزیه میشوند و ذرات آنها تحتتأثیر جریان گاز و نیروهای گریز از مرکز به دیواره کاتالیزور برخورد میکنند و این صدا آنقدری بلند هست که آن را بشنوید.
۴. اشکال در خروج گازهایی که از صداخفهکن اگزوز میآیند
اگر کف دستتان را در مقابل لوله اگزوز ماشینی که کاتالیست آن سالم است قرار دهید، حس خواهید کرد که جریان گاز خروجی حالت لرزشی یا نوسانی دارد. دلیلش این است که دریچههای خروجی به نوبت کار میکنند. اگر حس میکنید که جریان خروجی این گازها ضعیف است یا حالت موجی ندارد، سلولهای کاتالیست از بین رفتهاند.
اینطور نیست که کاتالیست خودرو بلافاصله و یک شبه خراب شود. معمولا قبل از خرابی کامل کاتالیزور، عملکرد آن دچار نقص میشود که با تشخیص بهموقع این نشانهها میتوانید جلوی خسارتهای بیشتر را بگیرید.
راههای تشخیص خرابی کاتالیزور
برای تشخیص دقیق خرابی کاتالیزور باید تجربه کافی و ابزارهای تشخیصی لازم را داشته باشید. در غیر این صورت به مکانیک یا مراکز تشخیص تخصصی مراجعه کنید.
از کجا بفهمیم کاتالیزور خودروی ما سالم است؟
یک سری آزمایش وجود دارد که با آن میتوان از سالم بودن کاتالیزور یا خرابی جزئی و یا کامل آن اطمینان حاصل کرد.
– بررسی قسمت بیرونی مبدل کاتالیست
اول از قسمت بیرونی مبدل کاتالیست شروع میکنیم. باید همه قسمتهای بیرونی کاتالیزور را بدون اینکه آن را خارج کنیم بررسی کنیم. هر گونه آسیب مکانیکی، فرورفتگی، خراش یا تراشه ممکن است نشانه خرابشدن سلولهای درون کاتالیزور باشد.
– خارجکردن مبدل و بررسی همه قسمتهای آن
متأسفانه با بررسی قسمت خارجی کاتالیست نمیتوان بهطور کامل وضعیت سلولهای آن را بررسی کرد. اگر بیرون از آن مشکل چندانی نمیبینید تصور نکنید که حتما کاتالیزور سالم است. بهتر است مبدل را خارج کرده و قسمت لانهزنبوری آن را بررسی کنید. اگر بخش لانهزنبوری درست کار کند، کاتالیزور درست کار میکند. البته کاتالیزورها در اتومبیلهای مختلف ممکن است متفاوت باشند.
– فشار گازهای خروجی را بررسی کنید
میزان فشار گازهای خروجی را بررسی کنید. برای این کار به دستگاه فشارسنج لازم است. فشارسنج میزان فشار گازهایی را که از اگزوز خارج میشوند اندازه میگیرد. اگر این فشار بالاتر از حد نرمال باشد، مبدل کاتالیست خراب شده است. البته این حد نرمال ممکن است برای خودروهای مختلف متفاوت باشد.